UNG INSTRUKTØR: Amalie Ottesen synes det er stas å lære barn å mestre svømming.

– Van(n)vittig gøy!

Amalie Ottesen har mer enn nok å henge fingrene i med 500 aktive barn på KILs svømmeskole.

Publisert

I fem år har hun vært instruktør og svømmelærer, og gleden av å gi barn mestringsfølelse i vannet, er det som driver leder for KILs svømmeskole, Amalie Ottesen.

– Det å se barna ha mestringsfølelse og rope ut; «Ja – yess – nå fikk jeg det til», gir veldig mye. Barna blir helt dratt med i en verden av svømming og blir svært entusiastiske, sier hun.

Aktiv svømmer

Selv har hun vært aktiv svømmer i ti år, og har blant annet vært med på stafettlag i NM for juniorer. Nå lærer hun altså bort kunnskapen sin til andre. Ottesen forteller om et fantastisk godt miljø i svømmegruppen, og hun forteller videre at det er en stor glede å være en del av miljøet i
gruppen.

– Det å lære andre å svømme, kan redde liv og er utrolig givende for meg, sier hun.

PS! Saken fotsetter under bildet!

 

GLEDE I VANNET: Mange har glede av KILs mange svømmekurs. Meld deg på!

 

Gøy

Det er mye som skal læres på svømmeskolen, men det viktigste er å gjøre svømming gøy for barna.

– Vi har fokusert mye på å gjøre svømming gøy for barna, og mange melder tilbake at barna er veldig glade når de kommer på trening. Videre
vil vi sikre kvalitet, vi ser hvert eneste barn i større grad enn det kanskje har vært gjort tidligere. Vi tilrettelegger, viser barna hva de skal gjøre, det gjør hele gruppen bedre. Dermed har svømmerne som kommer opp i konkurransegruppa høyere kvalitet, og får mer mestringsfølelse, og ikke minst, de gjør det bedre på stevner, sier hun.

– Finnes det noen dumme spørsmål fra foreldre?

– Nei, det gjør det ikke. Det er jo mange ting foreldre funderer på når det gjelder svømming. En gang fikk jeg et spørsmål om hva man skal ha med, men det er jo veldig lite; badetøy, hette og briller, er
alltid nødvendig. Det mest festlige som jeg ser skjer er når fedre kommer lørdag morgen (litt stresset) og skal få badehettene på døtrene sine som har langt hår – og det ikke funker! De kvier ser ofte for å spørre, men til slutt
får vi hjelpe til, sier hun.

Student

Når hun ikke lærer barn å svømme, er det fokus på skole. Ottesen går siste året på videregående på Roald Amundsen skole. Planene for fremtiden er allerede lagt.

– Etter videregående har jeg et ønske om å studere jus, eventuelt ta et friår og forbedre et eller flere fag før jeg starter med jusstudiet, forteller hun.

Lederutdanning

Det er ikke bare videregående utdanning som gjelder for den unge svømmekurslederen. Hun tar også lederutdanning i regi av Norges Svømmeforbund.

– Dette handler mest om hvordan vi som ledere skal forholde oss til andre; backe svømmere og foreldre og våre ansatte opp, og ikke minst prater vi mye om hvordan klubb- oppbygging skal skje. Det handler også om at vi skal få selvtillit i lederrollen som instruktør og i hverdagen. Vi er jo rollemodeller for alle svømmere, sier hun, og oppfordrer folk som har lyst til å lære den herlige sporten om å ta kontakt og melde seg på kurs.

Powered by Labrador CMS