Lokal «insta-roman» får pris
En ungdomsroman av Alexander Kielland Krag fra Oppegård har fått et eget liv på Instagram. Nå hedres prosjektet med DOGA-merket for design og arkitektur.
Utmerkelsene ble delt ut 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).
En av prismottakerne er altså den lokale romanutgivelsen «Det blir mellom oss».
Hvordan få unge mennesker til å lese mer skjønnlitteratur? Gyldendal bestemte seg for å publisere en ungdomsroman som en serie med Instagram-poster. Rundt 9000 personer fulgte med på prosjektet på Instagram – de fleste fra begynnelse til slutt.
– Jeg er veldig glad for at vi får DOGA-merket. Det viser at prosjektet holder en så høy kvalitet at det utmerker seg, og det er stas. Da vi gikk i gang visste vi ikke helt hvordan det ville gå, og jeg er stolt over sluttresultatet, sier forfatteren selv, Alexander Kielland Krag fra Oppegård.
Utradisjonell metode
Debutboken hans, «Dette blir mellom oss», handler om vennskap og kjærlighet mellom to gutter på 17 år. Romanen ble plukket fra hverandre og satt sammen som 45 Instagram Stories, under navnet DBMO.
Byrået All Images sørget for bilder og video til tekstene, og designeren Jørgen Brynhildsvoll utviklet et energisk og enkelt formspråk. Instagram-boken fikk til og med et eget musikksoundtrack, This Stays Between Us, spilt inn av Kielland Krag og artisten Emelie Hollow.
– Vi vet at unge leser mindre litteratur enn før, og dette er noe vi ønsker å endre. Å nå ut til ungdommen på nye plattformer gjør at vi kan være tettere på publikum. Det er viktig å formidle sterke historier til ungdommen som vil inspirere, informere og oppfordre til inkludering og kritisk tenking, derfor er DBMO et perfekt litterært prosjekt å utforske dette formatet på, sier Helene Jelsø Spanthus, kommunikasjonsmedarbeider i Gyldendal.
Norges første Instagram-roman ble utgitt over 45 dager i mai og juni 2020.
Digital og fysisk suksess
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser mottakerne for å tenke nytt om hvordan ungdom kan finne tilbake til bøkene.
«Juryen applauderer den digitale nyvinningen og er samtidig imponert over hvordan forlag og samarbeidspartnere også lyktes med å gjøre «Dette blir mellom oss» til en suksess på papir og etterspurt i bokhandler og på bibliotek,» står det i jurykjennelsen.