Innfører kvoteordning
Follo Ren innfører kvoteordning på gjenvinningstasjon på Sofiemyr. Nå skal det skilles bedre mellom privatperson og næringsdrivende.
Fra 1. februar må man ha en app eller et adgangskort for å komme seg inn på gjenvinningsstasjonene Follo Ren drifter i Follo-området, inkludert Sofiemyr.
– Private kunder betaler renovasjonsavgift og i den betaler de for en del av driften av gjenvinningsstasjonen. De betaler også en liten avgift når de leverer noen typer avfall, men den avgiften er egentlig å regne som en egenandel, sier kommunikasjonssjef i Follo Ren, Pia Kathrine Løseth.
Næringsdrivende betaler ikke renovasjonsavgift og betaler derfor et større beløp når de skal avlevere avfall på gjenvinningsstasjonen. Ved å innføre adgangskontroll og kvoter, ønsker Follo Ren å sikre at ikke næringsdrivende utnytter systemet.
– Vi anslår at vi taper flere hundretusener til flere millioner per år når vi sammenligner oss med tilsvarende gjenvinningsstasjoner på østlandsområdet. Det er for å sikre at vi kan holde egenandelen så lav som mulig for våre innbyggere at vi innfører denne kontrollen, sier Løseth.
Hun legger til at de fleste næringsdrivende er redelige, men at noen utnytter systemet slik det er i dag.
Dekker behovet
Kvoten for privatpersoner er på tolv klipp, hvor hvert besøk regnes som et klipp, hvis man kommer med privatbil, og to klipp hvis man har tilhenger eller varebil. I tillegg er det en separat kvote på ti klipp for hageavfall, og farlig avfall, EE-avfall, glass og metallemballasje, tekstiler til ombruk, papp, papir og metall er gratis å levere.
– Vi mener dette bør dekke det private husholdninger har behov for. Gjennomsnittlig ser vi at folk besøker gjenvinningsstasjonen tre til fire ganger per år, sier Løseth. I tillegg kan man levere avfall uten kvote til Miljøbilen, så vi anbefaler å bruke den dersom man har mindre mengder avfall som man ønsker å levere oftere.
Oppfordrer til app-bruk
I løpet av kort tid skal alle husstander motta et informasjonsbrev med en QR-kode som er gyldig i seks måneder, og da vil også appen være tilgjengelig for nedlasting.
– I løpet av de seks månedene må man enten ha lastet ned appen miljø-id, eller gått på våre nettsider og bestilt et kort. Vi håper flest mulig vil benytte seg av appen utifra miljøhensyn, sier Løseth.
Ønsker man ikke å bruke appen kan man ta kontakt bestille adgnagskort. Får man problemer med bestilling av kort eller appen, kan man kontakte kundeservice hos Follo Ren, eller møte Follo Ren på stand på Ski Storsenter 22. februar eller Kolbotn torg 21. mars.