Kollektivtransport i Nordre Follo
Direkte bussforbindelse mellom nord og sør
Fra 2. januar har kommunen fått en direkte bussforbindelse mellom Kolbotn sentrum og Ski sentrum, med to avganger i timen i ukedagene.
Etter at det har kommet nye begrensninger for å kjøre over broen på Vevelstad, har Ruter gjort endringer for ruten 87. Bussene er nå for tunge for den ovennevnte broen, derfor kjører de nå helt til Ski sentrum istedenfor til Fugleåsen som tidligere.
Nå kan du kjøre 87-bussen fra Hauketo sentrum gjennom Kolbotn sentrum (stopper i Ormerudveien ved DnB-bygget og i Skiveien vis-a-vis Kolbotn Klær) og helt til Ski sentrum to ganger i timen på ukedager og lørdager. På søndager er siste stopp kun ved Greverud kirke. Videre må du kjøre tog eller velge andre alternativer.
Nedenfor kan du se hele stoppestedslisten og oppdaterte rutetabeller for flere detaljer.
Permanent tilbud?
I forbindelse med saken har Oppegård Avis kontaktet Knut-Martin Løken, senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter.
– Vi har lagt om linje 87, men også gjort endringer på linje 516 (Siggerud – Vevelstad stasjon, ikke via Taraldrud og forbi beredskapssenteret slik kommunen ønsket) fordi Nordre Follo kommune har nedklassifisert en del av Gamle Vevelstadvei fra 10 til 6 tonn maks tillatt aksellast. Det medførte at vi ikke lenger kunne kjøre busser på Gamle Vevelstadvei, sier Løken.
Han sier at ut fra både drifts- og kundehensyn falt Ruter ned på at det beste alternativet var å forlenge linjen til Ski stasjon. På søndager er Greverud kirke det siste stoppestedet.
– Blir dette et permanent tilbud?
– Det er for tidlig å trekke konklusjoner fra en omlegging som ble gjort 2. januar, men så langt kan det se ut til at det nye tilbudet er godt brukt. Vi vil følge utviklingen og vurdere tilbudet på bakgrunn av det, sier Løken.
Les også: Ønsker bussforbindelse til beredskapssenteret
Vurderte flere alternativer
Ifølge Løken vurderte Ruter forskjellige løsninger for å ivareta kundenes reisebehov, og de så på ulike alternativer.
Ett av alternativene som ble vurdert var å kjøre linje 87 i en omkjøring via Langhus, det vil si fylkesvei 152 Langhusveien til Langhus stasjon og videre Vevelstadveien, så tilbake til Vevelstad stasjon og deretter til Fugleåsen.
– En slik løsning ville imidlertid innebære lengre reisetid og dårligere korrespondanse med toget, samt en betydelig merkostnad som det ikke var mulig å realisere innenfor dagens økonomiske rammer.