– Helt bak mål
Tårnåsen-beboeren reagerer kraftig på måten Ruter håndterer 81-ruten til Tårnåsen.
Vinter er dessverre blitt ensbetydende med trøbbel for 81-bussen. I uke etter uke har Oppegård Avis fått tilsendt bilder fra Tårnåsen av busser på tvers, bergingsaksjoner og meldinger fra rasende reisende.
Et åpenbart problem er at en rekke busser har blitt stående bom fast i Valhallaveien på Tårnåsen. Nesten like ille er at en rekke busser har droppet å kjøre opp den samme bakken og heller kjørt direkte mot Sofiemyr, via Kolbotn sentrum. I praksis har Tårnåsen og Hellerasten stått uten sin viktigste transportåre i flere perioder i vinter.
Mye problemer
En av dem som nå reagerer er Asle Simensen. I tillegg til å være bosatt Tårnåsen er han også såpass bilkyndig at han tør å uttale seg om både sikkerhet og kvalitet knyttet til 81-bussen over Tårnåsen.
Han er slett ikke overrasket over at 81-bussen gang etter gang får problemer på vinterføre.
– Ruter har valgt leddbusser med trekkraft på bakerste aksling til denne oppgaven. Alle som kan litt om bil skjønner at å ha trekkraft på en henger rett og slett er helt bak mål på vinterføre. Man har jo «null kontroll» på de bakerste hjulene på hengeren, begynner Simensen.
I helgen ble det nok en gang problemer i bakken, og tilfeldigvis da Simensen passerte. Da sikret han seg det han mener er bevis på hvor ille det står til.
– Når trekkraften er bakerst, blir det mye spinning og dekkene blir dermed nedslitt med en gang. Det jeg tok bilde av er per definisjon å regne som sommerdekk nå, fortsetter Simensen.
Kan være ulovlig
Ikke bare er det en åpenbart dårlig løsning både for passasjerer og sjåfører. Simensen mener dekket på bildet er ulovlig.
– Jeg mener defintivt at det de holder på med nå er ulovlig. Det er jeg ikke tvil om. Hadde en personbil kommet med de dekkene så hadde førerkortet røket på stedet, mener han.
Ruters busser kjører med såkalte helårsdekk som i utgangspunktet har solid mønster. Det er imidlertid før de slites ned. Den største slitasjen vil naturlig nok være på de dekkene hvor trekkraften er, men det er også der de beste dekkene bør være, ifølge Simensen.
– De beste dekkene skal være bakerst. Det handler om sikkerhet. Ikke bare for feste i bakker, men også under nedbremsing. Og med den løsningen Ruter har valgt så vil sjåføren ha null kontroll på bussen så fort man mister kontrollen på de bakerste hjulene.
Kan bruke kjetting
Oppegård Avis har konfrontert Ruter med problemene på 81-bussen og stilt flere spørsmål om både sikkerhet, fremkommelighet og alternativer. De har foreløpig valgt å ikke besvare våre spørsmål om det er trygt å ta 81-bussen på vinterføre, om bussene er godt nok skodd, eller om det er på tide å gjøre noe annerledes for å sikre at 81-bussen kommer når den skal.
I stedet svarte de på et spørsmål om hvorvidt bruk av kjetting vil være løsningen.
– Bussene er utstyrt med kjetting og bussjåførene er i stand til legge det på. Om kjetting bør benyttes er imidlertid avhengig av situasjonen. Det tar tid å få lagt på kjetting (5-30 min pr. hjul), og fordi det er såpass tidkrevende, blir bussen gjerne innstilt før sjåføren har fått lagt på alle kjettingene. Ved tungt snøfall og manglende brøyting kan det også fort skje at andre kjøretøy blir stående og blokkere traseen til bussen, og i disse tilfellene løser ikke kjetting på bussen problemene alene. Kjetting kan uansett ikke brukes permanent og må tas av igjen, noe som igjen tar tid mens bussen blir stående til hinder for all annen trafikk. Det som er avgjørende er at det blir brøytet og strødd godt i kollektivtraseene, slik at man sikrer fremkommeligheten for kollektivtrafikken som mange er avhengig av, skriver Ruters pressevakt.
– Bare tull
Da Oppegård Avis forteller Simensen om Ruters kjetting-svar, begynner han nesten å le.
– Kjetting-løsningen de bruker i dag er bare tull. Det kommer aldri til å skje at en bussjåfør stopper i Trygve Strømbergs vei for å legge på kjetting. Tenk deg de køene det hadde skapt, humrer han.
Hvis Ruter vil tviholde på dagens bussløsning, ser han bare ett godt alternativ.
– Automatiske kjettinger ville vært en god løsning. Ambulanser bruker det og er bare en spindel som kaster kjettingen foran hjulet etter hvert som det roterer og det styres med en bryter på dashbordet. Ja, det vil koste penger å ettermontere det, men Ruter har jo en plikt og et ansvar for å sørge for at de tilbyr busser som er trygge, slår han fast.
HER SVARER RUTER PÅ TILTALE: