Suverene på banen til tross for sponsortørke
Kolbotns ungjenter har gått fra seier til seier på banen. Nå håper klubben at det lokale sponsormarkedet våkner.
14 seire, tre uavgjort og ett tap. KIL-damene er inne i en
nydelig stim på banen. Sesongen både kan og bør ende med opprykk for den
tradisjonsrike klubben fra Sofiemyr. Det var alt annet enn selvsagt før
sesongstart.
Da Kolbotn-damene rykket ned fra Toppserien i fjor høst, spilte de for en klubb i krise. Økonomien var skakkjørt, troppen bestod av en haug godt betalte og underpresterende spillere fra hele Norge, og et lass med negativitet omkranset klubben.
Noen tok sågar til orde for å legge ned hele kvinnesatsingen i klubben.
Ekstreme grep
Hva er så status i dag, 10 måneder senere?
Rent faktisk har de som styrer skuta sørget for å snu et underskudd på 3,8 millioner i 2022, til å seile mot et budsjettert overskudd på en halv million.
– Vi har kuttet alle kostnader til beinet, og kanskje litt for langt inn i beinet, men i budsjettet for 2023 har vi redusert kostnadene fra 13,5 mill. i 2022 til 8,5 mill. i 2023. Det har vi i hovedsak gjort ved å ta ned personalkostnader. Da sier det seg selv at det sportslige apparatet og spillerne har gjort en fantastisk jobb ved å levere de resultatene som de faktisk gjør på banen, samtidig som de virkelig har hatt stramme økonomiske rammer rundt seg. Det er gjort en enorm dugnad i 2023 for å rette opp den skakkjørte økonomien, sier Marianne Antonsen Gamst og Arne Erik Rønningen.
De er henholdsvis leder og nestleder i styret for Kolbotn Fotball Kvinner (KFK).
Mangler lokale sponsorer
Sagt med andre ord: Nå er det orden i sysakene på økonomisiden også.
I hvert fall nesten.
For mens det allerede er gjort merkbare grep på utgiftssiden, har det ikke vært like enkelt å «få til» inntektssiden. I hovedsak handler det om mangel på sponsorer. Og først og fremst lokale sponsorer.
– Vi har forsøkt å holde inntektene på nivå med fjoråret, men her ser vi at vi kommer inn noe under det vi har budsjettert med, sier Rønningen.
For å illustrere, slipper styreleder Antonsen Gamst det som fremstår som en bombe.
– Vi synes det er svært rart at det kun er tre (!) lokale bedrifter i Nordre Follo som bidrar som sponsorer for Kolbotn Fotball Kvinner; det er Kolbotn Tannklinikk, BEU (Bolig & Eiendomsutvikling) og AEKO, sier hun.
For ordens skyld opplyser vi om at det sistnevnte selskapet til alt overmål er drevet av Rønningen.
– Vi har noen større regionale og nasjonale aktører som sponsorer, for eksempel Bilia med avdeling i Ski, men nesten ingen ut over det er lokale. Det mener jeg er for svakt og vi håper at lokalt næringsliv kommer på banen og ønsker å støtte Kolbotn Fotball Kvinner, sier styre-duoen.
Vil snakke om «nye» Kolbotn
Mens streng kontroll har sørget for at kostnadene er under god kontroll, må fokuset nå dreies mot å skape nye inntekter.
Og det er dette de egentlig vil snakke med Oppegård Avis om.
– Til nå har vi tydeligvis ikke klart å fortelle historien om «nye» Kolbotn på en fristende nok måte. For det er helt sant at det kryr av landslagsspillere i yngres avdeling, vi har en stor breddeavdeling, vi kjemper om opprykk til Toppserien og vi har full kontroll på utgiftene våre. Nå gjenstår det egentlig én ting for å gjenreise klubben for alvor: Å skaffe flere lokale sponsorer som bidrar til økte inntekter, sier styrelederen.
Nå gjelder det at potensielle sponsorer får med seg budskapet.
– Vi var en klubb med etablerte profiler, men å hente etablerte og «dyre» stjerner ligger ikke innenfor vår visjon videre. I stedet skal vi være Norges beste utviklingsklubb på jentesiden. Det er en spennende og fremtidsrettet rolle å ta for Kolbotn. Vi kan ikke konkurrere med de største klubbene på økonomi og fasiliteter, men vi kan være best på utvikling. Der er vi på god vei, sier Rønningen og Antonsen Gamst.
Ungt lag, rekord-ung tropp
20, 19, 25, 22, 20, 18, 16, 27, 22, 22 og 15. Det er alderen på de elleve spillerne som startet mot KIL Hemne forrige lørdag. Inn fra benken kom en rutinert 21-åring, en lokal 16-åring og en 15-åring fra Ekebergsletta.
Det gror så godt på jentesiden nå at «halvparten» av J15-landslaget er Kolbotn-spillere. De er også representert på både J16, J17, J18 og U23-landslaget i år. Majoriteten av disse spillerne har allerede spilt viktige roller for det opprykksjagende seniorlaget.
Resultatene til 1. divisjonslaget er et slags bevis på hvor godt det drives for tiden. Men det finnes langt flere grunner til å gjenreise klubben, ifølge Rønningen.
– Å være sponsor for KFK handler ikke bare om å pøse inn penger i et a-lag. Det handler like mye om å bidra til at jenter fra seks år til voksen alder, får et godt tilbud. Det er ekstremt viktig å bokstavelig talt tenke bredere enn topp. Jeg mener Kolbotn Fotball Kvinner utøver et ekstremt viktig samfunnsbidrag ved å være en trygg sosial arena, som hindrer både utenforskap og mobbing. Jeg synes det er et paradoks at det bare er tre lokale firmaer som vil være med å bygge opp under det ansvaret, sier Rønningen.
Planen er klar
Om KFK-gjengen skulle klare å friste nye sponsorer på banen, så vil ikke de friske sponsorpengene gå til dyre utenlandske spillere eller andre luksusgoder.
– Vi håper å klare budsjettet, og overskuddet vil i så fall være første delbetaling tilbake til idrettslaget på den gjelden som Fotball Kvinner har pådratt seg, forsikrer Rønningen og Antonsen Gamst.
Og går det som de håper i det kommende sluttspillet, så ser både klubben og styret et sterkt lys i enden av tunellen.
– Å rykke opp i år er så viktig for Kolbotn Fotball Kvinner. Med den nye mediepakken i Toppserien, er det vesentlig høyere inntekter i Toppserien enn tidligere. Skulle vil klare opprykket alle drømmer om, så skal vi være et Toppserie-lag med en ansvarlig økonomi. En situasjon som i 2022-sesongen skal vi under ingen omstendigheter tilbake til, lover de.